Wat zijn Cache en Cookies?
Wanneer je een website bezoekt, wordt er allerlei informatie van o.a. de webpagina's opgeslagen in het cachegeheugen en in cookies (ook wel tijdelijke bestanden en geschiedenis genoemd). Het doel hiervan is, o.a., sneller toegang te krijgen tot webpagina’s die je vaker bezoekt.
Het is goed te bedenken dat dit niet alleen op een PC gebeurt, maar ook op een smartphone of tablet
wanneer je een (app gebruikt die een) internetbrowser gebruikt.
Waarom moet ik soms mijn Cache en Cookies wissen?
Het komt voor dat je nog een oude versie van een webpagina ziet terwijl deze pagina al wel is veranderd. Het herladen (refresh) van een webpagina lukt soms niet omdat de browser de pagina dan uit de Cache haalt waardoor dus de oude versie van de pagina wordt getoond. Door de Cache en Cookies te wissen zal de browser de laatste versie van de webpagina van de server ophalen zodat je weer de actuele informatie te zien krijgt.
Hoe kan ik mijn Cache en Cookies wissen?
Er is helaas geen universeel stappenplan voor het wissen van Cache en Cookies omdat dat sterk afhankelijk is van het type smartphone of tablet. Je kunt het beste via Google zoeken op de termen Cache en Cookies, aangevuld met het merk en type van je smartphone of tablet.
Ook zijn er diverse websites die e.e.a. uitvoerig beschrijven, bijvoorbeeld deze.
Cache van de inONE Order App wissen
Een bijzonder geval kan zich voordoen als je, na het indienen van een order via de inONE Order App, automatisch bij een account wordt ingelogd dat je in het verleden hebt gebruikt (bijvoorbeeld bij je vorige werkgever). In dat geval kun je het volgende stappenplan volgen:
- Wis je cache en cookies zoals hierboven beschreven
- Mocht dat het probleem niet oplossen, wis dan de cache en gegevens van de inONE Order App.
Ook hiervoor geldt dat het te volgen stappenplan afhankelijk is van het type smartphone of tablet.
Op een Android smartphone of tablet kun je dat als volgt doen:- Leeg het cachegeheugen van de app via Instellingen\Apps\InOne\Opslag\Cache legen
- Wis de gegevens van de app via Instellingen\Apps\InOne\Opslag\Gegevens wissen
- Mocht dat het probleem niet oplossen controleer dan of je oude account nog in de geschiedenis van je internetbrowser staat en verwijder dat zo nodig.
Op een Android smartphone of tablet met Google Chrome kun je dat als volgt doen:- Tik in Google Chrome rechts bovenin op de 3 puntjes
- Tik op Instellingen\Wachtwoorden
- Kijk of het oude, ongewenste, account hier nog voorkomt en verwijder het zo nodig
- Mocht dat het probleem ook niet oplossen, controleer dan of er geen passwordmanagers actief zijn zoals bijvoorbeeld Samsung Pass of Dashlane.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.